"Mektoub", or written on the sand: une poétique nomade de l'inscription et de l'effacement (French text, colonialism, Algeria, Nomadic poetic) - Thèses - Limag
Recherche en cours
Veuillez patienter
Thèse

MEKERTA, Soraya Martine
"Mektoub", or written on the sand: une poétique nomade de l'inscription et de l'effacement (French text, colonialism, Algeria, Nomadic poetic)
 
Lieu : Univ. of Minnesota,
Directeur de thèse : Tom C. CONLEY,
Année : 1994
Type : Thèse - Ph. D
Notations :

Résumé:
'"Mektoub" or written on the Sand: une poetique nomade de l'inscription et de l'effacement', is the title of the dissertation. Though a literal translation does not do justice to the play on words as well as the intricate linguistic, culturel, social, and religious subtleties which the tri-lingual title (Arabic, English and French) calls for, a possible second title, and general direction of the research would be: "Francophone perspectives, and beyond: Space, as a cultural and political dilemma; a nomadic poetic of inscription and erasure."
The dissertation starts by looking at the colonial model within he greater system of domination. It examines the consequences of colonialism in the specific case of Algeria, and on the Algerian people, through Mohammed Dib's "La Grande maison", "Le Metier à tisser", and "L'Incendie". In so doing, it emphasizes strategies of resistance and the revolutionary tradition. The dissertation also examines the consequences of colonialism, at the level of the colonized individual who is influenced by the colonial school, as portrayed in Albert Memmi's "La Statue de sel". The focus is on the incompatibility of the subject formation with the existing model, and a criticism of both the Maghreb, and the colonial enterprise, whereby the multiple must suffocate. The dissertation examines as well, a similar situation of domination, beyond the Francophone world, and looks at the consequences of British colonialism, in the context of Nigeria, particularly on the Ibo society, as depicted by Chinua Achebe's "Things Fall Apart". The focus is on the missionary work of the British colonial system, and the dramatic consequences which follow conversion to Christianity.
The dissertation demonstrates that the various usurpation of spaces are not limited to the colonial situation, but they continue perticulerly in the culturel and politicel arenes. It suggests that authors of the Francophone Diaspora offer with others, a unique insight into borderness, as the site of creative resistance to the geographical and political boundaries of States and Nations. Thus, in a gesture which opens the field of research, we focus on "future perspectives."

Le titre de cette thèse signale d'emblée, par son trilinguisme, l'imbrication complexe des enjeux linguistiques, socio-culturels et religieux qu'elle aborde. Partant du modèle colonial français, nous en analysons, en termes de domination et de résistance, les conséquences sur l'Algérie et sur le peuple algérien, à travers trois romans de Mohamed Dib, La grande maison, Le métier à tisser et L'incendie. Parallèlement, nous montrons que chez Albert Memmi, dans La statue de sel, c'est le processus de construction du sujet individuel qui se trouve contrarié par le modèle imposé par l'école coloniale.
Dans un souci d'ouverture au-delà de l'espace francophone, nous examinons parallèlement, à partir du roman Things Fall Apart de l'écrivain Nigérien Chinua Achebe, les conséquences dramatiques de la colonisation britannique au Nigeria, et notamment de la christianisation opérée par les missionnaires.
Cette thèse vise à démontrer que les différents modes d'usurpation de l'espace, loin de se limiter à une situation coloniale révolue, la débordent largement dans le temps pour informer les enjeux culturels et politiques actuels.
Nous en concluons que les auteurs de la diaspora francophone sont en mesure de proposer un regard unique sur le concept de frontière ("borderness") en tant que lieu de résistance créative par rapport aux limites géo-politiques de l'Etat et de la Nation.